Hoe een plastic beker de held werd bij INEOS

Onze opdracht.
INEOS Styrolution ontwikkelde een proces om polystyreengebruik volledig circulair te maken. Dat plastic bakje van vanmiddag? Kan nu volledig gerecycleerd worden. Zonder kwaliteitsverlies én met minder energie dan de initiële productie. Een echte revolutie, die depolymerisatie heet.

INEOS wilde zijn werknemers informeren over hun nieuwe innovatie. Want goed nieuws mag gedeeld worden. Zeker in eigen huis, want daar durft het moreel bij werknemers al eens zakken door de deprimerende berichtgeving over plasticvervuiling.
Een bewustmakingscampagne helpt om medewerkers extra trots te maken over het werk dat Ineos Styrolution realiseerde.

Onze aanpak.
De gecompliceerde informatie op een eenvoudige manier uitleggen, dat is de grootste uitdaging bij dit project. In eerste instantie in de kantoren in Antwerpen zelf, daarna in heel Europa. Het centrale element: het cijfer 6, oftewel het classificatienummer voor polystyreen recyclage.

Visuele uitwerking.
De communicatie werd ondersteund door een centrale campagnevisual. Het belangrijkste element hier: de plastic koffiebeker. Onopvallend maar toch prominent aanwezig in het dagelijkse leven van de mensen bij Ineos. Gemaakt uit polystyreen en makkelijk te deponeren.

Het cijfer zes vormt het middelpunt van de infograph waarin we technisch gecompliceerde informatie op een eenvoudige manier uitleggen.

De infograph beelden we af op tal van communicatiedragers, zoals de vuilnisbakken waarin medewerkers hun plastic koffiebekertjes konden deponeren.

